Nieuwe regeling huishoudelijke hulp ontoereikend

30 mei 2017

Nieuwe regeling huishoudelijke hulp ontoereikend

Foto: FNV en SP

Op maandag 15 mei jongstleden heeft de gemeenteraad van de gemeente Zuidhorn vergaderd over de nieuwe maatwerkregeling huishoudelijke hulp die ingaat per 1 juli 2017. De nieuwe regeling is volgens SP-woordvoerder Henk Venekamp "ontoereikend".

De nieuwe regeling kent een groot nadeel.  Mensen met een inkomen tot 110% van het wettelijk sociaal minimum - die geen andere WMO voorziening ontvangen - moeten veel meer gaan betalen voor hulp bij het huishouden. Het voorgestelde tarief voor twee uren huishoudelijke hulp per vier weken loopt onaanvaardbaar hoog op van €11,00 naar €17,50 per uur. SP afdeling Zuidhorn en de FNV Senioren Westerkwartier hebben zich dan ook samen per brief tot de gemeenteraad gewend met het verzoek aanvullende regelingen te treffen tbv de betaalbaarheid van huishoudelijke hulp voor inkomens tot 130% van het wettelijk sociaal minimum.

PvdA Zuidhorn liet weten achter deze brief van SP en FNV te staan. De PvdA fractie kwam 15 mei tijdens de behandeling van het raadsvoorstel ‘nieuwe vorm van huishoudelijke hulp’ in de raad dan ook met een amendementsvoorstel om voor deze inkomens de voorgestane tariefsverhoging te compenseren. Voor dit voorstel was helaas geen meerderheid in de raad te vinden nadat wethouder Nederveen dit amendement als onwerkbaar aanmerkte.

Ook een gezamenlijk voorstel van PvdA en CDA  om het op 11 euro bevriezen van het tarief voor de huishoudelijke hulp tot de evaluatie van het armoedebeleid in september mocht niet op voldoende steun van de gemeenteraad rekenen.

Alhoewel de doelstellingen van SP Zuidhorn en FNV Senioren hiermee (nog) niet gehaald zijn is de onderlinge samenwerking door SP en FNV als bijzonder prettig ervaren.

SP Zuidhorn betreurt het in hoge mate, dat de gemeente Zuidhorn zo weinig oog heeft voor de positie van de lagere inkomensgroepen. Wethouder Nederveen is na de raadsvergadering door de SP nog aangesproken op het armoedebeleid. Hem is gevraagd te bevorderen dat de gemeentelijke minima regelingen Westerkwartier breed opengesteld worden voor inkomens tot 130% van het sociaal minimum. In september wordt het gemeentelijk minimabeleid geëvalueerd. De SP Zuidhorn maakt zich sterk om de gemeentelijke minima regelingen in elk geval vanaf dat moment open te stellen voor inkomens tot 130% van het sociaal minimum. De gemeente Zuidhorn (straks de gemeente Westerkwartier) moet socialer.