Afdeling

Met het oog op de gemeentelijke herindeling hebben leden van de SP uit het westerkwartier hun handen ineen geslagen en SP Westerkwartier opgericht. Als werkgroep waren er al veel SP'ers actief vanaf 2012. Met enthousiaste leden is er actie gevoerd voor meer (fiets)verkeersveiligheid en voor het nationaal ZorgFonds zónder eigen risico. De afdeling gaat regelmatig langs de deuren om bij inwoners te vragen wat er speelt in hun omgeving. Op basis hiervan volgen steevast nieuwe acties. Ook heeft de SP in het Westerkwarier een veelgebruikte telefonische hulpdienst opgezet. Het landelijke SP bestuur prees de SP-werkgroep om zijn bezigheden en vond het tijd worden voor een officiële SP-afdeling in de gemeente Westerkwartier.

Wij zetten ons in voor een sociaal en leefbaar Westerkwartier. Onze speerpunten zijn het verhogen van de leefbaarheid in de dorpen, het armoedebeleid, cultuur en uiteraard de zorg. De SP doet dit door zich niet alleen laat zien tijdens verkiezingen, maar ook buiten verkiezingstijd.

Zo heeft de SP Westerkwartier ‘opstekers’ in het leven geroepen om vrijwilligers een hart onder de riem te steken. De opstekers worden jaarlijks uitgereikt aan mensen die zich inzetten voor de leefbaarheid in hun omgeving. Emile Roemer kwam in 2014 naar Oldehove, Pieterzijl en Aduard om de opsteker uit te reiken. In 2018 kwam Lilian Marijnissen langs om de opsteker uit te reiken aan de Nieuwe Wierde in Grijpskerk. Slagter vervolgt: “We zetten ons in voor alle inwoners van de gemeente Westerkwartier. We nodigen iedereen uit om ons te helpen de gemeente socialer en leefbaarder te maken."